Kako ponovno (i ponovno) čitanje iste knjige pomaže djetetu?
Vaše dijete sigurno ima omiljenu knjigu koju zahtijeva da mu čitate ponovno i ponovno, svaki put ispočetka.
I, bez obzira na to što je već znate napamet, i raspored ilustracija, kao i svaku točku u knjizi, čitanje iste knjige, opet i opet, i još jednom ispočetka – zapravo je dobro za dijete.
Ritam i ponavljanje temeljni su za učenje novih vještina,
baš kao i nove riječi koje se skrivaju u dječjim knjigama,
a mališani ih vjerojatno neće čuti u svakodnevnom razgovoru.
Recimo, imena rijetkih životinja, koje ne mogu vidjeti svaki dan, poput ‘žirafa’ ili ‘orao’.
Čitanje iste knjige uključuje i čitanje naglas koje pruža prilike za veću izloženost riječima i potiče vještine vezane za pravopis, koje će mu kasnije biti od velike koristi, te razvijanje vokabulara.
To se posebno odnosi na knjige koje su im prekomplicirane za samostalno čitanje.
Djeca se vole upustiti na ugodno putovanje kroz priče jer tako šire vokabular i poboljšavaju vlastite vještine slušanja.
Čitanje iste knjige bitno je za nove, različite perspektive
Knjige su bitne, ističu stručnjaci, jer djeca tako dobivaju ulaz u svijet kojem ne mogu pristupiti kao čitatelji početnici.
Prilikom čitanja, naići ćete na nove riječi. Odaberite jednu ili dvije, izdvojite ih i objasnite djetetu njihovo značenje. Nakon čitanja, primjenite riječi u nekom drugom kontekstu kako bi dijete shvatilo njihovo značenje.
Djeca vole čitanje iste knjige i iz razloga jer im svakim čitanjem
sadržaj postaje sve poznatiji pa uživaju u rimi, ritmu i ponavljanju,
a upravo su oni ključni za razvoj jezika.
Djetetova dob ima bitan utjecaj na brzinu kojom ono može učiti i pamtiti informacije iz zajedničkog čitanja knjiga. Tako je mlađoj djeci potrebno dulje vremena za kodiranje informacija, nego starijoj, a mlađa djeca brže i zaboravljaju.
Upravo je iz tog razloga bitno ponovljeno izlaganje istom sadržaju jer djeci omogućuje da zapamte obrasce, nove riječi i povežu ključne pojmove.
Čitanje iste knjige dobro je i za stvaranje različitih perspektiva. Ako ste se, kao roditelj, umorili od stalnog čitanja istog dječjeg štiva, samo promijenite fokus.
Potaknite i djecu na to kako biste ih potaknuli na drugačije razmišljanje i širenje perspektive. Dobra je ideja i povezati priču sa stvarnim životnim događajima.
U odrasloj dobi ponovno čitanje kompleksne knjige omogućuje upijanje različitih elemenata sadržaja. To vrijedi i za djecu. Ne samo da vole poznate dijelove koje im knjiga donosi, nego je i ponovljeno čitanje jako vrijedno za njihov razvoj.
Jedno istraživanje iz 2017. istaknulo je bitnu ulogu škole u pružanju podrške djeci da čitaju naglas, s obzirom na to da mnoga takvo čitanje ne prakticiraju kod kuće zbog nedostatka vremena.
Ne radi se samo o čitanju sadržaja sa stranice, nego je važno potaknuti razgovor s djetetom, odnosno tzv. dijaloško čitanje kojim se potiče dijete da razmišlja o radnji knjige, likovima i ostalim elementima radnje.
Gledajte ilustracije, razgovarajte o onome što vidite i idejama koje se u knjizi javljaju. Poanta se nalazi u izlaganju novom vokabularu, učenju novih riječi i interakciji.
Stručnjaci predlažu i da prilikom čitanja iste knjige imati ‘naizmjeničnu’ interakciju s djetetom, kako bi ono naučilo nove riječi i čulo nove zvukove. Tu se naglasak stavlja na ponavljanje jer, kad se nešto uči, bitno je ponoviti iskustvo jer svaki put iz njega možete dobiti nešto novo.
Djeca vole znati što u knjizi slijedi
Na vlastitom primjeru možete vidjeti koliko ponovljeno čitanje zapravo donosi prednosti. Svaki put kad učite nešto novo, lakše je kad su vam neke stvari poznate od ranije.
Drugo čitanje istog sadržaja već je jednostavnije jer ste upoznati sa sadržajem i znate što možete očekivati pa iskustvo učenja postaje ugodnije i svakim ponavljanjem – sve lakše.
Djeca imaju korist od stalnog čitanja iste knjige jer mogu naučiti što očekivati i predvidjeti što slijedi, što je za djecu ugodno iskustvo.
Osim toga, knjige mogu biti koristan alat kao poticaj za razgovor o stvarima kojih se možda inače ne biste dotaknuli, jednostavno jer nisu dio ‘dnevnih’ tema.
I na kraju – izbor knjige. Stručnjaci kažu – ne opterećujte se!
Birajte one knjige u kojima ćete uživati – kako vi, tako i dijete.
Neka bude prepuna lijepih ilustracija i priča.
Ne morate previše razmišljati tome koja je najbolja knjiga za čitanje s djetetom. Naravno, nećete uvijek moći predvidjeti u kojoj će knjizi dijete najviše uživati. Pritom, bitno je da je dijete izloženo jeziku, širokom vokabularu te, najvažnije, da zajedno provodite vrijeme u aktivnosti čitanja.
Izvor: First Five Years – Why repetitive reading helps your child
Foto: Shutterstock