Po preporuci knjižničarke Danijele Petrić: Kvalitetni priručnici i slikovnice za poticanje govora

Prema riječima pedijatara, logopeda i ostalih stručnjaka koji se bave problemom govora, teškoće i poremećaji u govorno-jezičnom razvoju djeteta danas su sve učestaliji problem. Sve veći broj djece prilikom pregleda za školu ima govorno-jezičnih teškoća, a primjećuje se i nedostatak komunikacijskih vještina.

Mediji poput televizije, računala i video igara mogu obogatiti djetetov govorno-jezični razvoj, ali isto tako i negativno utjecati. Upravo u obitelji dijete stječe znanja i iskustva potrebna za cjelokupni razvoj. Znamo da se temelji za cjeloživotno učenje stvaraju u najranijoj dobi stoga je vrlo važno da roditelji ponude djeci kvalitetne sadržaje. Knjižnice im u tome mogu itekako pomoći. Organiziraju predavanja i radionice, pozivaju stručnjake i grade zbirke knjiga za roditelje vezane uz razvoj i odgoj djeteta. Ovdje donosimo preporuke priručnika za roditelje i slikovnica koje mogu pomoći u razvoju govora.

Priručnici za poticanje govora

Velički, Vladimira, Ivanka Katarinčić. Stihovi u pokretu : malešnice i igre prstima kao poticaj za govor. Zagreb: Alfa, 2011.
U uvodnom djelu priručnika prezentirana su teorijska polazišta o razvoju govora, kako poticati govor, kakva je povezanost razvoja pokreta i usvajanja govora te funkcija malešnica i igara prstima. U drugom djelu priručnika slijede primjeri malešnica i igara prstićima koje lako mogu slijediti i roditelji te primijeniti u igri s djecom, osobito već u dobi od 2 godine.

Kenn, Apel. Jezik i govor od rođenja do šeste godine : od glasanja i prvih riječi do početne pismenosti – potpuni vodič za roditelje i odgojitelje. Lekenik: Ostvarenje, 2004.
Autori ovog priručnika su dr. znanosti, logopedi Kenn Apel i Julie J. Mortenson, edukatori i stručnjaci za dječji jezik. Priručnik će pomoći roditeljima u praćenju i procjenjivanju govorno-jezičnog razvoja djeteta, kao i prepoznavanju prvih znakova poteškoća u razvoju govora. Donosi savjete za poboljšanje kvalitete komunikacijskih vještina kod djece kao i savjete za razumijevanje i kontroliranje utjecaja okoline poput elektroničkih medija, video igara, televizije. Već na samom početku autori se obraćaju roditeljima i naglašavaju da su upravo oni glavno sredstvo putem kojeg njihovo dijete uči jezik. Jezik se ne poučava već razvija, a odmah poslije rođenja dijete preferira glas svoje majke.

Posokhova, Ilona. Zabavan jezik u slikama i igrama 1. Zagreb: Planet Zoe, 2009.
Priručnik sadrži slikovni materijal i prijedlog igara za poticanje razvoja govora kod djece od druge do sedme godine.

Peteh, Mira. Kriš, kraš, Matijaš: u igri zajedno. Zagreb: Novi redak, 2020.
Knjiga nazvana prema popularnoj brojalici „Kriš, kraš, Matijaš“ koja se prenosi s generacije na generaciju zbirka je brojalica i gestovnih igara koje su, najvećim dijelom, plod usmenog stvaralaštva za djecu. Dr. sc. Mira Peteh, umirovljena profesorica na jednom je mjestu okupila najpoznatije, ali i one manje poznate brojalice i gestovne igre koje će koristiti odgojiteljima u dječjim vrtićima, ali roditeljima i drugim zainteresiranima.

Slikovnice za poticanje govora

Galewska-Kustra, Marta. Što radi Pino?. Velika Gorica : Planetz Zoe, 2020. i ostale slikovnice iz serijala „Učimo govoriti“
Dr. sc. Marta Galewska-Kustra, logopedinja i docentica na Odsjeku logopedije na Akademiji specijalne pedagogije u Varšavi autorica je slikovnica iz serijala „Učimo govoriti“, a nakladnička kuća Planet Zoe do sada je objavila 8 slikovnica o Pinu. Slikovnice su namijenjene djeci najmlađe dobi (označene su s 0+) te od 3 do 6 godina. Priče su interaktivne. Uz njih se djeca igraju prstićima, mašu ručicama i ponavljaju glasove. One namijenjene djeci starijoj od dvije godine omogućuju učenje novih pojmova, namijenjene su širenju vokabulara te razvoju vještina pripovijedanja.

Eci peci pec. Zagreb: Naša djeca, 2014.
Stihovi i brojalice pridonose razvoju govora, pokreta i sluha djeteta, a brojalicom možemo i umiriti dijete ili pak potaknuti ga na aktivnost i razveseliti. U izdanju nakladničke kuće „Naša djeca“ objavljene su dječje pjesmice i brojalice. U slikovnici „Eci peci pec“ nalaze se brojalice poput „Ide maca oko tebe“, „Pokraj peći“, „Ringe ringe raja“.

Hill, Erik. Gdje je Piko?. Zagreb: Mozaik knjiga, 2019.
Slikovnice s prozorčićima interaktivne su, zahtijevaju pozornost i potiču dječju znatiželju. „Gdje je Piko?“ priča je u kojoj mama traži svog malenog psića Pika. Traži ga u ormaru, ispod stepenica, ispod tepiha… Maleni čitatelji uključeni su u potragu za psićem otvarajući prozorčiće da vide gdje se on skriva. Uz igru, dijete će usvojiti nove riječi.

Pia Mia ima novog prijatelja : slikovnica za poticanje cjelokupnog razvoja djeteta. Velika Gorica: Fabula 21. stoljeća, 2019.
„Pia Mia ima novog prijatelja“ i „Pia Mia u Parku“ interaktivne su slikovnice za poticanje jezično-komunikacijskog razvoja, motorike i razvoja socijalnih vještina. Poznato je da djeca vole nove tehnologije pa je za čitanje ove slikovnice izrađena posebna aplikacija koju čitatelj može besplatno preuzeti na svoje mobilne uređaje. Slikovnica i aplikacija namijenjena je djeci od 3 do 5 godina. Aplikacija ima i dio namijenjen roditeljima s idejama razvojnih igara. Važno je napomenuti da su slikovnice osmislili logopedi.

Preporuke online igara za poticanje govora

Knjižničari nastoje skrenuti pozornost roditeljima na korisne i kvalitetne online izvore za djecu predškolske dobi koji mogu pomoći u razvijanju vještina potrebnih kao priprema za polazak u osnovnu školu. Preporuka je svjetske zdravstvene organizacije da djeca mlađa od 2 godine ne bi smjela koristiti ekrane, a djeca do polaska u školu maksimalno do 2 sata dnevno. Bitno je još da su uz djecu prilikom korištenja ekrana, računala, ali i TV sadržaja nazočni roditelji, da biraju kvalitetne sadržaje i da s djecom razgovaraju o tome što gledaju kako bi se kod djece razvijalo kritičko mišljenje.

Edukativne aplikacije koje možete besplatno preuzeti putem trgovine Play Store na vaše tablete ili mobilne Android uređaje su Sunčice i to Sunčica Spremalica za učenje pojmova i glasova kao i Sunčica Slovkalica te Sunčica Brojalica.

Tim stručnjaka s Fakulteta elektrotehnike i računarstva, Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, Grafičkog fakulteta i Filozofskog fakulteta – Odsjek za psihologiju, razvio je 12 aplikacija za djecu u okviru projekta ICT-AAC. Aplikacije su namijenjene učenju slova, svladavanju predvještina čitanja i pisanja, predmatematičkih vještina.

U knjižnicama se također mogu pronaći računalni programi koji su razvojno primjereni djeci. Knjižnica i čitaonica “Fran Galović” Koprivnica razvila je aplikaciju „Mitska bića – digitalna priča“. To su edukativne, animirane i interaktivne slikovnica za djecu predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta u kojima se pojavljuju stvorenja i likovi iz narodnih predaja, mitova i legendi vezanih uz rijeku Dravu, podravski i prigorski zavičaj, amogu se besplatno preuzeti na poveznici za Android i iOS uređaje.

Kada su u pitanju novi mediji vrlo je važno kontrolirati. Roditelji moraju stvoriti neke smjernice za uporabu računala kako bi spriječili njihovu dominaciju i kako ne bi loše utjecali na društvenu interakciju djeteta s vršnjacima i odraslima. Dokazano je i da djeca koja su izložena čitanju kroz odrastanje će češće birati knjige pored video igara i televizije.

Foto: Shutterstock