Pedagoginja o čitanju s djecom: ‘Ono je važno jer dijete putem svih osjetila otkriva podražaje i prvi put doživljava svijet oko sebe’

Nedavno smo na društvenim mrežama naišli na jedan posebno zanimljiv profil, Pedagoške crtice. Iza njega se nalazi pedagoginja kojoj je cilj pomoću kratkih i sažetih objava oružiti informacije koje bi pratiteljima mogle olakšati put studiranja, pripravništva, odgojno-obrazovnog rada ili, pak, roditeljstva. Profil Pedagoške crtice nastao je kao potreba za kreativnim izražavanjem i daljnjim samostalnim proučavanjem dosega zanimanja pedagoga.

Razgovarali smo s pedagoginjom koja stoji iza profila Pedagoške crtice,
i to na temu čitanja s djecom

S pedagoškog stajališta, zašto je važno čitati s djecom, kako to utječe na njihov razvoj?

Čitanje s djecom je važno jer dijete putem svih svojih osjetila otkriva podražaje i prvi put doživljava svijet oko sebe. Budući da dijete tada upoznaje svijet i ono što ga sačinjava te stvara vlastitu sliku o njemu, veliku ulogu u tome ima upravo čitanje s djecom.

Čitanje će djeci omogućiti širu sliku svijeta, prvotno pomoću slikovnica. Vrstu slikovnica roditelji mogu birati na osnovi dobi djeteta (slikovnica s manje ili više riječi i rečenica). Na takav način u ranoj dobi dijete mogu upoznati s knjigom, aktivnošću čitanja, okretanjem stranica, kasnije raspoznavanju i imenovanju likova i sl.

Čitanje djeci omogućuje postupno učenje kroz igu, potiče njihovu znatiželju, potiče razvoj mašte, govora te koncentracije. Također, u tom procesu zajedničkog čitanja i pregledavanja slikovnica, roditelji razvijaju bliskost sa svojim djetetom.

Roditelj može sam odrediti kada će se aktivnost čitanja događati te koje će biti mjesto za aktivnost čitanja (primjerice pred spavanje). Na takav način roditelji mogu postaviti temelje za razvoj predvještina potrebnih za kasnije usvajanje vještine čitanja i pisanja kod djeteta.

Jesu li roditelji svjesni važnosti čitanja s djecom?

Velika je važnost svih odgojnih sudionika u odgoju djece, osobito u formativnim godinama djeteta. Dakle, prvotno roditelji, a potom i odgojno-obrazovna ustanova (dječji vrtić) imaju veliku ulogu u tome što svakodnevno okružuje dijete i koje su rutine toga djeteta.

Ako roditelj djetetu čita od njegove najranije dobi, tada će to dijete razviti naviku zanimanja za čitanje te samim time razvijati predvještinu i vještinu govora i komunikacije. Isprva će to, naravno, biti jednostavne riječi, fraze i rečenice, a kasnije će to biti složenije.

Danas je posebno bitno naglasiti važnost čitanja djeci jer se, zbog ubrzanog razvoja tehnologije, promijenio i način doticaja roditelja i djece s modernom tehnologijom
u usporedbi doticaja s knjigom i čitanjem.

Hoće li dijete posezati za slikovnicama u ranoj dobi, ovisi u potpunosti o odgoju djeteta u formativnim godinama i stavu i ponašanju roditelja prema istoj problematici. Ukoliko roditelj provodi kvalitetno vrijeme s djetetom, osobito u odnosu na čitanje, čitajući i pregledavajući slikovnice s djetetom, oponašajući zvukove, glumeći različite glasove likova, utoliko će dijete sudjelovati u kvalitetnoj interakciji s roditeljem, razvijati zanimanje prema određenim sadržajima i razvijati bliskost sa svojim roditeljem. Brojni su prednosti čitanja s djecom, a učinci istih bitni su kroz cijeli djetetov razvoj.

Jeste li primijetili razlike između djece kojoj se čita i onoj kojoj se ne čita?

Prema Školskom portalu, nedavno istraživanje pod imenom Reading with children starting in infancy gives lasting literacy boost, autorice Carolyn Cates (glavne autorice i znanstvene profesorice asistentice na odjelu pedijatrije Medicinskog fakulteta Sveučilišta u New Yorku), pokazuje da kvaliteta i kvantiteta zajedničkog čitanja knjiga u ranom djetinjstvu predviđa kasniji vokabular djeteta, vještine čitanja i sposobnost pisanja imena. Drugim riječima, što su više knjiga roditelji čitali svojoj djeci i što su više vremena proveli čitajući, tim su veće bile razvojne koristi kod njihove četverogodišnje djece. To važno otkriće jedno je od prvih koja mjere prednosti zajedničkog čitanja djeci u ranom djetinjstvu, ali još uvijek postoji mnogo toga što istraživači moraju provjeriti, poput toga vode li neke knjige možda prirodno do kvalitetnijih interakcija i povećanog učenja.

U drugome istraživanju pod imenom Learning to Individuate: The specificity of Labels Differentially Impacts Infant Visual Attention, istraživači C.B. Pickron, A. Iyer, E. Fava i L.S. Scott pratili su bebe tijekom drugih šest mjeseci života i otkrili su da kada roditelji pokazuju bebama knjige s licima ili predmetima koji su individualno imenovani, ona nauče više, preslikavaju ono što su naučila na nove situacije i pokazuju više specijaliziranih moždanih reakcija. Ta otkrića sugeriraju da vrlo mlada djeca mogu koristiti oznake da bi učila o svijetu oko sebe te da je zajedničko iskustvo čitanja knjiga učinkovit alat za podržavanje razvoja u prvoj godini života.

Zaključno, nisu sve knjige u tom pogledu jednake i knjige koje bi roditelji trebali čitati svojim šestomjesečnim i devetomjesečnim bebama vjerojatno će biti drugačije od onih koje čitaju dvogodišnjoj djeci, koje će opet biti drugačije od knjiga prikladnih za četverogodišnju djecu koja se već spremaju čitati sama.

Da bi roditelji zajedničko čitanje tijekom ranog djetinjstva
iskoristili na najbolji mogući način, svojoj djeci moraju čitati
odgovarajuće knjige u odgovarajuće vrijeme.

Kako zaintesirati djecu za čitanje; imate li kakve poruke vezane za čitanje s djecom?

U odnosu na poruke za čitanje s djecom, smatram da roditelji trebaju sadržaj čitanja za svoje dijete prilagoditi individualnostima svoga djeteta. Naravno da se mogu posavjetovati sa stručnjacima određenih profila (odgojiteljem, pedijatrom, logopedom, pedagogom i sl.), ali najvažnije od svega je da pronađeni ili predloženi sadržaj prilagode svome djetetu i njegovoj individualnosti te da sami odrede rutine sa svojim djetetom.

Ako je roditelj prisutan i voljan istraživati i otkrivati što njegovo dijete zanima te provoditi zajedničke aktivnosti poput čitanja sa svojim djetetom, tada će i dijete i roditelj doživjeti pozitivne učinke toga iskustva i pri tome razvijati bliskost.

Čitanje s djecom važno jer, pomoću takve interakcije s djetetom,
roditelj može rano otkriti ako se kod njegovog djeteta jave ikakve teškoće
u reakcijama prema roditeljima i okruženju ili kasnije teškoće u govoru i izražavanju.

Želim naglasiti da se u takvim situacijama ne ustručavaju
pitati za pomoć stručnjaka (pedijatar, odgojitelj, logoped, pedagog i sl.)
jer tada rade na ranoj prevenciji kod djeteta
i samim time omogućuju svome djetetu kvalitetniji razvoj.

Foto: Unsplash