Tereza Tičić, dr.med., specijalist pedijatrije: Zašto čitati djeci od najranije dobi?

Tereza Tičić, dr.med.,specijalist pedijatrije za Čitaj svojoj bebi govori o važnosti čitanja djeci već od prvih dana. Po fazama od prvih mjeseci života do razdoblja nakon 3. godine života, pedijatrica donosi kratak pregled djetetovih sposobnosti koje se odnose na slikovnice i čitanje knjiga

“Put prema znanju počinje okretanjem stranice” – narodna izreka

U današnje vrijeme opće kompjuterizacije, kao da smo zaboravili ono što je za taj razvoj i bio preduvjet; da je taj netko tko nas je u virtualni svijet uveo, morao znati dobro čitati.

Čitanje je vještina koja se usvaja od najranije dobi. Neka istraživanja su pokazala da je dijete sposobno prepoznati priču koja mu se čitala čak i tijekom trudnoće. Čitanje potiče razvoj jezika, potiče razvoj pismenosti.

Dojenče u dobi od 0 do 6 mjeseci razvojno ide od izmjena faza budnosti i spavanja do nešto dužih perioda budnosti u kojim kreće istraživanje svojeg tijela, grimasiranje, igre rukama. Preporuka je u toj dobi koristiti kratke priče i pjesme jer dijete više reagira na naše grimase.

U dobi od 6 do 12 mjeseci dojenče se posjeda zatim slijedi puzanje pa hodanje. Kreće veća zainteresiranost za igračke i pojavljuju se prve naznake razvoja govora. U ovom razdoblju dijete uzima slikovnicu i prinosi je ustima, gleda slike, glasa se i gladi slike koje vidi. Dijete treba posjesti tako da čitatelju vidi lice i pratiti djetetov znak za ‘još’ i ‘stop’. Čitanje je često isprekidano što nas ne treba odvratiti od daljnjeg nastavka druženja sa slikovnicom.

Iza 12. mjeseca života dijete aktivno istražuje svoju okolinu. Kreće imitiranje roditelja i verbalna komunikacija. Dijete pridržava knjigu uz pomoć, okreće stranicu iako često i nekoliko istodobno. Pokazuje na slici objekte jednim prstom, prepoznaje sliku glasajući se za nju tipičnim glasanjem.

U daljnjem tijeku do 3. godine života dijete brzo lista stranice, često traži da mu se čita jedna te ista priča. Dijete kojem se do tog doba redovno čitalo i upoznavalo ga sa slikovnicama, često će u igru uključiti lutke kojem će ono samo ‘čitati’ priče.

Djeca starija od 3 godine sama drže knjigu, listaju stranice i opisuju jednostavne radnje. Sada mogu i prepričati priču. Dijete prati priču prstom s lijeva na desno, s vrha na dno. Sad već ‘piše’ svoje ime što se naziva linearno škrabanje. Roditeljima postavljaju pitanja. Unatoč tome što pažnja može biti raspršena, bitno je ne odustajati i imati strpljenja odgovarati na pitanja djeteta i poticati njegovu znatiželju.

Mozak se oblikuje u nekoliko razvojnih faza, a tu ćemo izdvojiti maturaciju i iskustvo.

Dakle, naše ponašanje, pogotovo u ranom razvojnom periodu, periodu između 6. mjeseca i 3. godine života doprinosi urednom neurološkom te socio-emocionalnom razvoju djeteta.

Čitanjem svom djetetu s njim razvijamo dodatnu bliskost, razvijamo određene rituale koji pomažu da se dijete odvoji od svijeta tehnologije. Čitanje razvija govor i potiče pamćenje i stvaranje mišljenja. Prilikom čitanja bitno je odabrati prigodnu slikovnicu za dob djeteta te za dio dana kada se čitanje odvija; danju sadržaji mogu biti napetiji, dok za večer ostavljamo knjige mirnijeg sadržaja kako bi se dijete lakše uspavalo.

Budimo i primjer djeci, ako vide nas da čitamo, poželjet će čitati i oni sami. I na kraju darujmo knjige jer “Knjiga je dar koji možeš otvarati opet i opet!”, kaže Garrison Kellior.