7 stvari koje vješti čitatelji rade za bolje razumijevanje teksta
![](https://citajsvojojbebi.hr/wp-content/uploads/2023/02/razumijevanje-teksta-2.jpeg)
Razumijevanje teksta je cilj čitanja. Ako čitatelj može pročitati riječi, ali ne razumije njezino značenje ili ne može povezati s prethodno pročitanim, on, zapravo, ne čita onako kako bi trebao.
Dobri čitatelji su oni čitatelji koji promišljaju o pročitanome,
upijaju riječi, analiziraju ih, učine riječi i tekst smislenima,
odnosno imaju moć razumijevanja teksta.
Naravno, takvo znanje se gradi vježbanjem i za razumijevanje teksta treba vremena pa se od najmanjih čitatelja to ni ne očekuje. No, danas pišemo o razumijevanju teksta baš zato što bi ono, kako smo naveli na početku, trebalo biti cilj čitanja.
Dobri čitatelji aktivno razmišljaju dok čitaju.
Koriste svoja iskustva i prijašnje informacije, znanje o morfologiji, rječniku, jezičnoj strukturi i samu strategiju čitanja, sve kako bi stvorili smisleni tekst i iz njega izvukli maksimum.
Svjesni su kada imaju problem s razumijevanjem, ali i znaju kakvim strategijama taj problem riješiti.
Od velike pomoći su nastavnici koji djeci pomažu razvijati vještine razumijevanja teksta. To su potvrdila i istraživanja, prema kojima upute o razumijevanju teksta djeci mogu pomoći da bolje razumiju i zapamte ono što čitaju.
7 stvari za bolje razumijevanje teksta
Koriste prethodno znanje
Vješti čitatelji oslanjaju se na ranije stečeno znanje i iskustvo kako bi im pomoglo u boljem razumijevanju teksta.
Izvode zaključke
Osim razumijevanja autorove poante, vješti čitatelji su u stanju i čitati između redaka i donositi vlastite zaključke o skrivenim značenjima u tekstu, primjerice zašto se neki događaju razvijaju na način koji se razvijaju, zašto se likovi ponašaju na određeni način, što likovi misle i što bi se moglo dalje dogoditi.
Obraćaju pozornost na rečenice i koheziju teksta
Vješti čitatelji primjećuju svaku riječ u rečenici i svjesni su kako jedna riječ može promijeniti značenje rečenice, čak cijelog odlomka.
Neki su tekstovi koherentniji, što znači da čitatelj lako može razumijeti autorovu porulu i brzo prelaziti s jedne rečenice na drugu. No, zanimljivo je to da vješti čitatelji imaju tendenciju više naučiti iz manje koherentnih tekstova jer moraju više pozornosti obraćati na značenje riječi.
![](https://citajsvojojbebi.hr/wp-content/uploads/2023/02/razumijevanje-teksta.jpeg)
Samosvijest tijekom čitanja
Za vješte čitatelje smatra se da mogu ‘kontrolirati’ razumijevanje teksta, prilagoditi brzinu čitanja težini teksta i riješiti problem kad ne razumiju pročitano.
Nakon čitanja, provjere razumijevanje pročitanog. Oni čitatelji koji imaju razvijenu samosvijest tijekom čitanja, znaju prepoznati kada dobro razumiju tekst, a kada sa shvaćanjem imaju problema.
Stvaranje mentalnih slika
Čitatelji s dobrim vještinama formiraju mentalne slike dok čitaju. To je posebno korisno za mlade čitatelje, one koji tek ulaze u svijet čitanja, jer im mentalne slike pomažu u razumijevanju teksta i bolje se sjećaju pročitanoga.
Sažimanje i prepričavanje teksta
Nakon čitanja, vješt čitatelj treba znati izvući najvažnije zaključke iz teksta i zatim ih prepričati vlastitim riječima, verbalno ili pismeno.
Sažimanje će im pomoći u boljem razumijevanju teksta:
- prepoznaju glavne ideje
- povezuju različite dijelove teksta
- uče odbaciti nepotrebne informacije
- zapamte što su pročitali
Razmišljanje o strukturi teksta
Kad razviju vještine čitatelja, dobri čitatelji mogu primijetiti kako je tekst organiziran i strukturiran.
S vremenom, počinju uočavati razliku između priče ili, recimo, eseja, što mu kasnije pomaže u shvaćaju autorove poruke.
Foto: Shutterstock
Izvor: Reading Rockets – Reading Comprehension