7 stvari koje vješti čitatelji rade za bolje razumijevanje teksta

Razumijevanje teksta je cilj čitanja. Ako čitatelj može pročitati riječi, ali ne razumije njezino značenje ili ne može povezati s prethodno pročitanim, on, zapravo, ne čita onako kako bi trebao.

Dobri čitatelji su oni čitatelji koji promišljaju o pročitanome,
upijaju riječi, analiziraju ih, učine riječi i tekst smislenima,
odnosno imaju moć razumijevanja teksta.

Naravno, takvo znanje se gradi vježbanjem i za razumijevanje teksta treba vremena pa se od najmanjih čitatelja to ni ne očekuje. No, danas pišemo o razumijevanju teksta baš zato što bi ono, kako smo naveli na početku, trebalo biti cilj čitanja.

Dobri čitatelji aktivno razmišljaju dok čitaju.

Koriste svoja iskustva i prijašnje informacije, znanje o morfologiji, rječniku, jezičnoj strukturi i samu strategiju čitanja, sve kako bi stvorili smisleni tekst i iz njega izvukli maksimum.

Svjesni su kada imaju problem s razumijevanjem, ali i znaju kakvim strategijama taj problem riješiti.

Od velike pomoći su nastavnici koji djeci pomažu razvijati vještine razumijevanja teksta. To su potvrdila i istraživanja, prema kojima upute o razumijevanju teksta djeci mogu pomoći da bolje razumiju i zapamte ono što čitaju.

7 stvari za bolje razumijevanje teksta

Koriste prethodno znanje
Vješti čitatelji oslanjaju se na ranije stečeno znanje i iskustvo kako bi im pomoglo u boljem razumijevanju teksta.

Izvode zaključke
Osim razumijevanja autorove poante, vješti čitatelji su u stanju i čitati između redaka i donositi vlastite zaključke o skrivenim značenjima u tekstu, primjerice zašto se neki događaju razvijaju na način koji se razvijaju, zašto se likovi ponašaju na određeni način, što likovi misle i što bi se moglo dalje dogoditi.

Obraćaju pozornost na rečenice i koheziju teksta
Vješti čitatelji primjećuju svaku riječ u rečenici i svjesni su kako jedna riječ može promijeniti značenje rečenice, čak cijelog odlomka.

Neki su tekstovi koherentniji, što znači da čitatelj lako može razumijeti autorovu porulu i brzo prelaziti s jedne rečenice na drugu. No, zanimljivo je to da vješti čitatelji imaju tendenciju više naučiti iz manje koherentnih tekstova jer moraju više pozornosti obraćati na značenje riječi.

Samosvijest tijekom čitanja
Za vješte čitatelje smatra se da mogu ‘kontrolirati’ razumijevanje teksta, prilagoditi brzinu čitanja težini teksta i riješiti problem kad ne razumiju pročitano.

Nakon čitanja, provjere razumijevanje pročitanog. Oni čitatelji koji imaju razvijenu samosvijest tijekom čitanja, znaju prepoznati kada dobro razumiju tekst, a kada sa shvaćanjem imaju problema.

Stvaranje mentalnih slika
Čitatelji s dobrim vještinama formiraju mentalne slike dok čitaju. To je posebno korisno za mlade čitatelje, one koji tek ulaze u svijet čitanja, jer im mentalne slike pomažu u razumijevanju teksta i bolje se sjećaju pročitanoga.

Sažimanje i prepričavanje teksta
Nakon čitanja, vješt čitatelj treba znati izvući najvažnije zaključke iz teksta i zatim ih prepričati vlastitim riječima, verbalno ili pismeno.

Sažimanje će im pomoći u boljem razumijevanju teksta:

  • prepoznaju glavne ideje
  • povezuju različite dijelove teksta
  • uče odbaciti nepotrebne informacije
  • zapamte što su pročitali

Razmišljanje o strukturi teksta
Kad razviju vještine čitatelja, dobri čitatelji mogu primijetiti kako je tekst organiziran i strukturiran.

S vremenom, počinju uočavati razliku između priče ili, recimo, eseja, što mu kasnije pomaže u shvaćaju autorove poruke.

Foto: Shutterstock
Izvor: Reading Rockets – Reading Comprehension