Kako čitanje pomaže u razvijanju empatije kod djece?
Neprestano naglašavamo važnost čitanja djeci jer takva zajednička aktivnost donosi mnoštvo benefita – od razvijanja vokabulara i opismenjavanja do kognitivnog i socijalnog razvoja koji uključuje i razvijanje empatije kod djece.
Čitanje knjiga može biti moćan alat za razvijanje empatije kod djece jer ih knjige mogu potaknuti da razumiju i cijene različitosti i tako razvijaju osjećaje za druge ljude, kao i svijet koji ih okružuje.
Kako se razvija empatija kod djece?
Empatija, najjednostavnije govoreći, označava sposobnost pojedinca da se stavi u nečiju kožu i shvati što druga osoba prolazi. Zašto je suosjećanje toliko bitno? S obzirom na probleme u društvu, razvijanje empatije kod djece važnije je nego ikad! Prema pisanju Michigan State Univeristyja, empatične osobe imaju sposobnost povezivanja s drugima na dubljoj razini, što je sve važnije u procesu međusobnog povezivanja, kada se oslanjamo i na druge ljude.
Stručnjaci za dječji razvoj ističu kako je čitanje jedan od najboljih načina za obrazovanje djeteta. Kao što je navedeno na samom početku, razvija rječnik, vještine pismenosti, upoznaje ih s matematičkim ili znanstvenim konceptima, pomaže im u učenju povijesti… Osim toga, čitanje malu djecu može također naučiti i empatiji.
Djeca kada čitaju priče, dobivaju priliku razumjeti događaje iz perspektive likova. Članak Michigan State Universityja kaže kako se na čitanje može gledati kao na igru uloga, u kojoj djeca mogu vježbati gledanje svijeta sa stajališta druge osobe. Takav pristup omogućuje im razvijanje razumijevanja i poštovanja prema drugima i njihovim iskustvima ili osjećajima.
Kako su povezani empatija kod djece i čitanje?
Tri su koraka za razvoj vještina empatije kod djece kroz čitanje:
1. KORAK: Djeci postavite pitanje ‘Što ako’. Potaknite ih da se stave u poziciju različitih likova, i to tako što ćete im postavljati pitanje: ‘Što ako… se to tebi dogodi; što bi učinio; što bi rekao?
2. KORAK: Djeci postavite pitanje ‘Kako biste se osjećali?’ Pitajte djecu mogu li se poistovjetiti s iskustvom lika, i to kroz pitanja: ‘Je li se tebi ikada tako nešto dogodilo?’, ‘Kako si se zbog toga osjećao/osjećala?’. Maloj djeci pokažite govor tijela na ilustracijama i pitajte mogu li pretpostaviti kako se osoba osjeća.
3. KORAK: Predložite im razmišljanje iz tuđe perspektive. To možete napraviti tako da postavljate pitanja poput: ‘Kako se likovi osjećaju?’, ‘Što im treba?’, ‘Kako događaju utječu na njih?’. Ovu vještinu možete poticati tijekom čitanja, tako da ih potičete na razmišljanje kako se likovi iz knjige osjećaju.
Stavljanje u poziciju likova iz knjige pomaže u razvoju empatije kod djece jer je to način na koji se djeca suočavaju s različitim perspektivama, situacijama i osjećajima. Mogu vidjeti svijet sa stajališta drugih ljudi i dobiti uvid u njihove emocije i iskustva.
Treba naglasiti i kako je čitanje o različitim kulturama i zajednicama jedan od načina razvijanja razumijevanja i poštovanja kod djece prema različitostima, baš kao i čitanje o pojedinim društvenim problemima (siromaštvo, nejednakosti, diskriminacija…). Takva tematika može pomoći djeci razviti empatiju i suosjećanje prema ljudima koji se bore s takvim problemima, a kroz čitanje će početi shvaćati kako pojedini problemi utječu na živote drugih, što pomaže u razvijanju empatije.
I jedno istraživanje sa Sveučilišta Cambridge pokazalo je kako čitanje pruža sjajnu priliku za učenje i prakticiranje empatije. I neuroznanost to potvrđuje pa su znanstvenici sa Sveučilišta Emory u Atlanti došli do saznanja da fikcija ‘vara’ naš mozak pa mislimo da smo dio priče. Empatija koju osjećamo prema likovima usmjerava naš mozak na istu osjetljivost prema stvarnim ljudima, piše The Guardian. Empatija se, kažu, sve više prepoznaje kao jedna od ključnih životnih vještina i temelj zdravih odnosa.
Želite li kroz čitanje razviti suosjećanje kod djece, prvi je korak pronalazak prave priče. To mogu biti knjige u kojima se radnja dotiče pravih životnih scenarija, što djeci može pomoći u razumijevanju raznih situacija. Likovi u knjigama trebaju biti zaokruženi i uvjerljivi, a priča napisana tako da djeca razumiju motivaciju lika za pojedine odluke.
Prilikom čitanja, važno je obratiti i na vokabular vezan za osjećaje. Ako ne mogu pronaći prave riječi, djeca će teško i razumjeti i komunicirati osjećaje. Stručnjaci savjetuju postavljanje raznih pitanja prilikom čitanja koja će uključivati epitete i imenice za osjećaje. I, kao što smo naveli u početku, odličan način kojim se razvija empatija kod djece je ulazak u kožu lika. Kada se djeca užive u lik, događaji se čine mnogo stvarnijima, a takva tehnika djeci će pomoći razviti interes za istraživanje raznih pitanja i razumijevanje tuđih stajališta, piše The Guardian.
Izvor: Michigan State University – Children and empathy: Reading to learn empathy
The Guardian – Lost for words? How reading can teach children empathy