Kako crtanje pomaže u opismenjavanju i razvoju vještina pisanja?

Mnogo prije nego nauče čitati i pisati, crtanje za djecu jedan je od glavnih načina izražavanja. Joan Lipson Davidson u članku How Drawing in Conjunction with Writing Contributes to Literacy pojašnjava da proces crtanja, a zatim pisanja potiče djecu na povezivanje slova, riječi i vizualnih simbola.

Uz to, crtanje za djecu jedan je od načina kojim se pobuđuje njihovo zanimanje za stjecanje vještina prenošenja vlastitih ideja kroz slike i riječi.

Iako se često misli kako su crtanje i pisanje zasebne vještine, one se međusobno nadovezuju i nadograđuju te u ‘tandemu’ mogu poboljšati djetetovu sposobnost komunikacije, kao i potaknuti bolje razumijevanje simbolike i raznih značenja.

Kada crta, dijete ideje komunicira vizualnim simbolima, a kada piše, komunicira ih kroz slova.

Na crtanje se može gledati kao na odskočnu dasku
za pisanje i cjelokupno daljnje opismenjavanje.

To je prilika da iskažu svoje ideje, mnogo prije nego što nauče pisati. Kad razgovarate s djetetom o umjetnosti i njegovim crtežima, postoji jedna moćna fraza koju možete iskoristiti jer će djetetu pomoći da crteže pretvori u priče:

Pričaj mi o crtežu!

Takvo je pitanje vrijedno iz više razloga!

U takvim će situacijama dijete svoje razumijevanje crteža pretvoriti u riječi i prenijeti ih roditelju, čime se vježba sposobnost komuniciranja vlastitih ideja.

Kad dijete crta, potaknite ga da oko crteža izgradi cijelu priču, čime će se potaknuti i razvijanje drugih vještina, osim onih umjetničkih.

  • Crtanje slike – neka mališan nacrta sliku koja će biti predmet ‘vježbe’
  • Razgovor o slici – stručnjaci savjetuju korištenje pristupa ‘pričaj mi o slici’, prema kojem će dijete objasniti što se na crtežu događa.
  • Pišite o slici – bez obzira na to ako dijete još ne zna pisati, ovaj je korak iznimno bitan. Neka ‘škrabaju’, kopiraju vaše riječi ili izmišljaju vlastite.
  • Pročitajte što je napisano – neka dijete pročita naglas ono što je napisalo. To će vam pomoći uvidjeti da dijete razumije povezanost izmađu vlastite priče i vlastitog crteža.
  • Veselite se s njim – kad mališan završi priču, pohvalite ga za osmišljen rad, i crtež i priču. Zatim mu možete pokazati neku od slikovnica iz biblioteke kako biste naglasili povezanost riječi i slika.

U svom radu, Joan Lipson Davidson kaže kako proces pisanja i crtanja za djecu uključuje dokumentiranje slojeva i slojeva misli, a svaki se sloj zatim koristi kao odskočna daska za onaj idući.

Cilj takvog procesa je stvoriti potrebu kod djeteta da otkriju i prepoznaju ono što je svojstveno za njih, njihov jedinstven, osobni glas.

Dijete treba pronaći način kojim može jasno komunicirati vlastite ideje, u obliku razumljivom drugima.

U cijelom procesu, veliku ulogu imaju i roditelji.

To se posebno odnosi na situacije u kojima djeca još ne znaju pisati. Roditelji se mogu konzultirati i sa stručnjacima koji će ih naučiti postavljati pravilna pitanja. Njima će pomoći djetetu u razjašnjavanju vlastitih ideja, kao i o razmišljanju o simbolima na različite načine.

O povezanosti crtanja i pisanja autorica doktorica Noella Mackenzie pisala je u knjizi ‘Understanding and Supporting Young Writers from Birth to 8’.

Kaže kako crtanje od malih nogu pomaže u izgradnji pismenosti.

Pojašnjava da razvijanje pismenosti počinje mnogo prije polaska u školu, i to pričanjem i crtanjem.

– Važno je crtanju dati istu vrstu priznanja kao što dajemo istraživanju usmenog jezika. Potičemo djecu na razvoj govora jer prepoznajemo njihovo ‘brbljanje’ od rane dobi. Slično je i s crtanjem. Dijete može eksperimentirati s crtanjem od rane dobi, već onda kad počinje raditi šare na raznim podlogama. U takvim se situacijama roditelji trebaju dodatno angažirati i reći rečenice poput: ‘Oh, crtaš mi sliku!’ – govori autorica.

Dr. MacKenzie savjetuje roditeljima da djecu daju male bojice i pastele i tako ih potaknu na crtanje.

Način na koje djeca bilježe svoje ideje važan su korak u razvoju pisanja, a time i u razvoju pismenosti.

Crtanje je, ističe stručnjakinja, važan način komunikacije ili stvaranja teksta. Ne samo kao preteča pisanja ‘pravih’ riječi, nego i kao vještina za sebe.

MacKenzie preporučuje i da, kad dijete crta, počinje crtežu dodavati i neke riječi. Iako još uvijek ne zna napisati sve riječi, ono počinje pričati priču o crtežu i tako se slaže složen tekst, čime se razvijaju vještine opismenjavanja.

Foto: Shutterstock
Izvor: Joan Lipson Davidson: How Drawing in Conjunction with Writing Contributes to Literacy, Educator’s Voice
Math Genie.com: How Drawing Can Help Your Child Learn to Write
First Five Years: The importance of drawing to writing