Kvaliteta ispred kvantitete: Zašto treba staviti pozornost na način koji čitamo s djecom?

Neprestano se govori o važnosti čitanja za dječji razvoj, i to od najranije dobi.
To potvrđuju i istraživanja koja pokazuju kako čitanje donosi prednost za dječji razvoj – i kognitivan i emocionalan.

No, znate li kako izgleda kvalitetno čitanje s djecom?

First five years donosi istraživanja znanstvenika koja daju odgovore kako iz vremena provedenog u čitanju s djecom dobiti što više benefita.

Često čujemo, vjerojatno i sami kažemo: što više čitamo – to bolje.
I ta je konstatacija točna, no ne govori se dovoljno o kvalitetnom čitanju, odnosno kako da vrijeme provedeno uz knjige bude što korisnije za djecu.

Izazov koji otkriva razlike u načinu čitanja

Tako je dr. Ameneh Shahaeian provela istraživanje u trajanju od 18 mjeseci kojim je željela doznati može li način na koji se priče čitaju utjecati na djecu.

Pred roditelje je bio stavljen izazov – istraživači su iz slikovnica izbacili sve riječi i prepustili roditeljima da sami osmisle priču. To je uključivalo i sve detalje, kao i glavni događaj oko kojeg se cijela radnja vrti.

Istraživači su zaključili da se roditelji razlikuju po načinu pričanja priča.

Kod nekih je ona kratka, kod drugih dugačka.
Neki razgovaraju s djecom dok prolaze stranice knjige, a drugi kažu: ‘Pročitat ću ti priču, a onda o njoj možemo razgovarati.’

Znanstvenica je, proučavajući načine čitanja, uvidjela da postoji nekoliko čimbenika koji utječu na povezanost čitanja i kognitivnog razvoja.

Roditelji su često u gužvi i čitanje samo žele odraditi na brzinu.
Međutim, važnije je biti prisutan u čitanju i ići polako i s razumijevanjem,
nego završiti knjigu.

Jedan od čimbenika je sposobnost roditelja da pomognu djetetu razmišljati o stvarima koje se ne vide na stranicama knjiga.
Znanstvenica pojašnjava kako se radnje u slikovnicama znaju odvijati brzo, a ponekad čitatelj ne zna što se odvija između jedne i druge ilustracije.

Dio roditelja u istraživanju uložio je napor pa su djecu potaknuli da zamisle događaje između dvije ilustracije.
Postavljali su im pitanja kako bi im olakšali razumijevanje priče. Stručnjakinja je pojasnila da je jedan od zaključak istraživanja i da roditelji koji od čitanja naprave zajedničku aktivnost, više pomažu djeci.

Ističe da kvaliteta nadmašuje kvantitetu pa nije uvijek bitno dovršiti priču, nego od vremena provedenog u čitanju izvući maksimum.

Tijekom čitanja, djetetu treba postavljati pitanja poput:

  • Što misliš zašto su likovi to učinili?
  • Što misliš gdje ovaj lik ide?

Takvo čitanje je kvalitetno čitanje i jedan od načina kojim će dijete razviti vokabular.

Također, roditelj djetetu time pomaže u stvaranju logičnih poveznica između dijelova priče, iako to u knjizi nije jasno prikazano.

Istraživanje je pokazalo da je dobra ideja priču obogatiti detaljima, no važnije od toga je istaknuti one stvari koje priču čine smislenom i logičnom. To je način kojim će djeca, kroz čitanje, razvijati i vještine kritičkog razmišljanja. Ovdje smo pisali o tome kako ga možete potaknuti čitanjem.

Istraživanje je pokazalo da zajedničko i kvalitetno čitanje djeci može pomoći u razumijevanju i onoga što nije jasno prikazano na ilustracijama.
To se, prije svega, odnosi na mentalna i emocionalna stanja likova.

Roditelji djeci mogu pomoći tako da im postavljaju pitanja poput: ‘Što misliš o čemu razmišljaju likovi?’ kako bi dijete shvatilo da svaka osoba ima i unutarnje stanje koje izvana, kao ni na ilustraciji nije vidljivo.

Kvalitetno čitanje kroz godine

Megdan Dely, učiteljica i knjižničarka te sugovornica za First Five Years, velika je zagovornica čitanja od najranije dobi i ima nekoliko preporuka kako čitati s djecom, ovisno o njihovim godinama.

Čitanje s novorođenčadi i bebama
Ističe kako bi djeci trebalo čitati već od prvog dana, čak i za vrijeme trudnoće.

Pojašnjava da je cijela ideja odgoja budućeg čitatelja u tome da, već od samog početka, počne prepoznavati roditeljski glas, kao i ritam priče.
Za dijete su takvi zvukovi jako umirujući, a roditelji u ovoj dobi mogu čitati knjige po vlastitim željama. Djeca, naime, ne razumiju riječi, ali razumiju ritam.
Svakodnevni razgovor s djecom poput ‘Sad ću ti promijeniti pelene’ je dobar, no važno je i čitati knjige jer se djeca tako izlažu jezičnoj raznolikosti.

Pojasnila je i da, u trenutku kad dijete može držati igračku, može držati i knjigu. To je, dakle, idealno vrijeme za čitanje slikovnica jakih kontrasta i jednostavnih, velikih ilustracija.
Knjige trebaju biti mekane, jer će ih dijete tako lakše držati.

Već u dobi između devet i 12 mjeseci, djeca počinju shvaćati osjećaj i mehaniku knjige, što je početak čitanja, iako su daleko od razumijevanja riječi i radnje knjige.

Čitanje s todlerima
Mala djeca u dobi od dvije godine poznata su po tome što knjige ne tretiraju najbolje.
Mogu ih poderati, žvakati, bacati ih, sjediti na njima…

Ipak, stručnjaci savjetuju da sve treba podnijeti mirno jer je svaki postupak dio otkrivanja kako knjiga funkcionira.

U ovoj dobi, za njih su idealne kratke knjige i brže priče. Dobra su ideja i interaktivne priče kako bi dijete bilo maksimalno uključeno u proces čitanja.

Čitanje s djecom predškolske dobi
Djecu u ovoj dobi treba zainteresirati za knjige, a ne stavljati naglasak na samu mehaniku čitanja.

Dakle, riječ je o razdoblju u kojem kod djetetu treba probuditi ljubav prema knjigama. Stručnjaci savjetuju da ih ne učite čitanju jer će, kad krene u školu, raditi na mehanici, razvijati foniku i proširivati vokabular.

Umjesto toga, pozornost usmjerite na razumijevanje radnje.

Važno je s djetetom razgovarati o tome što će se iduće dogoditi u knjizi, na temelju naslovnice ili kraja poglavlja.

Treba poticati razumijevanje funkcioniranja knjige, uključujući i način kako riječi ‘teku’ na stranici.
Recimo, treba ih naučiti kako u hrvatskom ili engleskom jeziku čitamo slijeva nadesno.

Zatim im treba pomoći u prepoznavanju naslovne i stražnje strane knjige, kao i različitih odlomaka. Tako će, kad krenu u školu, dobro znati kako knjige funkcioniraju, a zatim se mogu usredotočiti na poboljšanje vještina čitanja.

Stručnjakinja je zaključila:

Najbolji početak čitanja koji roditelji djeci mogu pružiti je
taj da im otkriju radost, igru i znatiželju vezanu za čitanje.

Foto: Pexels
Izvor: First Five Years: Reading to kids: Quality over quantity