Kako praćenje teksta prstom pomaže u razvijanju vještina čitanja kod djece?

Na praćenje teksta prstom nekad se gleda kao na lošu naviku.

Međutim, važno je i korisno u počecima razvijanja vještina čitanja kod djece pa i ranija istraživanja potvrđuju kako je praćenje teksta prstom bitno u ranim fazama učenja.

Praćenje teksta prstom važna je razvojna faza
koja upućuje da će čitanje kod djece postati sve sofisticiranije,
kako se upoznaju s knjigama i tiskanim sadržajem.

Jedna od početnih faza razvijanja čitalačkih vještina je pretvaranje djece da čitaju, u kojem najčešće koriste prethodno napamet naučeni tekst i povezuju ga sa slikama, kako bi ‘pročitali’ priču.

Tako čitatelji početnici mogu spojiti priču sa stranicom knjige ili slikom, no ne znaju pročitati pojedinu riječ niti imaju ideju da je jedna izgovorena riječ jednaka jednoj napisanoj riječi.

To se djelomično događa i zato što nema jasnog razdvajanja u usmenom govoru pa se riječi često spajaju dok komuniciramo. I upravo je tu važna faza praćenja teksta prstom jer je ona prijelazno razdoblje između faze u kojoj se dijete pretvara da čita te onog pravog, samostalnog i uspješnog čitanja.

Kako praćenje teksta prstom pomaže u čitanju?

  • djeca uče gdje riječi počinju i zavšavaju
  • djeca uče da, kad čitamo, to radimo slijeva nadesno i od vrha prema dnu
  • djeca uče da tekst sadrži retke, riječi, fraze, rečenice, razmake, rečenične znakove…
  • pomaže djeci razumjeti abecedno načelo o kojem smo pisali ovdje

Čitanje je najbolje započeti s jednostavnim knjigama, gdje tekst prati ilustracije. Dok zajedno čitate, i sami počnite pratiti tekst prstom, i to tako da pokažete svaku riječ prilikom izgovaranja.

Posebnu pozornost stavite na svaku riječ, kao i na razmake, kako bi djetetu bilo jasno da se radi o zasebnim, odvojenim riječima. Također, možete staviti pažnju i na pojedina slova, kao i na interpunkcijske znakove.

Praćenje teksta prstom dobro je i za pozornost

Praćenje teksta prstom važno je i za fokusiranje jer je, ako se riječ prati prstom, nemoguće je ne obratiti pozornost na ono što se čita.

Ovu taktiku koriste i mnogi odrasli, pogotovo kad se radi
o kakvom zamršenom ili kompliciranom tekstu
jer naš mozak ‘provjerava’ položaj naših ruku,
a dok prsti prate tekst, ruke su točno u sredini našeg vidnog polja.

Prilikom praćenja teksta prstom, ključno je da je prst uvijek ispod riječi koja se čita. Mora se glatko pomicati, bez zaostajanja riječ ili dvije i naknadnog iznenadnog skoka ili ‘zaostajanja’. U suprotnom, gubi se učinkovitost ovakve vježbe.

Stručnjaci savjetuju čitanje već poznate knjige jer cilj nije dekodiranje potpuno novog teksta, već vježba dosljednog pomicanja očiju i prstiju po stranici, s fokusom na svaku pojedinačnu riječ u nizu.

Ne opterećujte se ako vam se čini da vježba sporo napreduje. Ona zahtijeva puno fokusa, a točnost je mnogo važnija od brzine. Poanta je da sve zajedno funkcionira, odnosno da dijete uvidi poveznicu između napisane i izgovorene riječi.

Benefiti koje donosi praćenje teksta prstom

  • fokusiranje na tekst
  • učenje praćenja teksta slijeva nadesno
  • povezivanje napisane i izgovorene riječi
  • čitanje po redu, bez slučajnog preskakanja redaka

Izvori: Garan, E. M. (2007). Smart answers to tough questions: What to say when you’re asked about fluency, phonics, grammar, vocabulary, SSR, tests, support for ELLs, and more. New York, NY: Scholastic,
Reutzel, D. R. (1995). Fingerpoint-Reading and Beyond: Learning About Print Strategies. Reading Horizons, 35(4),
Simply Read With Me: Finger Point Reading: When Is It Ok and When To Move On?
Phonicbooks.co.uk – What is the point of pointing?
Foto: Shutterstock